måndag 18 maj 2009

Gästspel från Malmö, det vill säga The deep south.

Bookmark and Share

Det här är Lingo, född i Tygelsjö, uppvuxen i Lund och numera Malmöbo. Han kommer att tycka saker om lunchen i Malmö med jämna mellanrum.
Voila:

När det är dags att äta Malmös bästa lunch ringer jag alltid till köket och frågar om dagens lunchutbud. Inte för att svaret någonsin har fått mig att tveka, utan för att få höra någon av kyparna (eller ibland kockarna) beskriva rätterna. Det blir som en verbal förrätt när ingredienser och komponeringar presenteras, in genom örat och vidare ner till magen. Dessutom bokar jag bord. Inte för att försäkra mig om att det finns plats, utan för att jag inbillar mig att man då får lite extra lyllig service.

”Fuck my nose!” är ett citat från en tysk porrfilm som min gode vän Danke ska ha sett någon gång under sent 90-tal. Har alltid undrat hur det gick till rent fysiskt men här på Vendel kan jag ha kommit en förklaring på spåren: Rostbiff på fransyska med kål och rostad lök. Hon knullar mig i näsan. Fransyskan alltså. Och tillsammans med ett glas Pinot Noir mår man som en prins. Det ackompanjerande brödet från eget bageri glöms nästan bort, men är som precis som allt annat helt fantastiskt.

Det finns väldigt få lunchställen som serverar mat med kärlek. Vendel är ett av dessa guldkorn på Malmös lunchkarta. Och det kommer inte som en överraskning när det visar sig att två av finalisterna i årets kock 2009 kommer från Malmös bästa lunchställe.

Betyg: 7 av 7 spädgrisar

(Bild: Anna & Alexander från Vendel)

/Lingo

Inga kommentarer: